jueves, 27 de agosto de 2015

Tot wat een mooie foto kan inspireren…



Eind maart 2015 zag ik bij het overlopen van de Vlaamse pers op internet een prachtige foto van de Leuvense fotograaf, Koen De Langhe. Mijn oog werd getrokken naar een boom waarvan het loof frisgroen kleurde en die te pralen stond met zijn wortels in een blauwpaars tapijt, dit allemaal in een mistig (sprookjes?)bos. Ja, erg fout van me, maar ik dacht meteen dat deze kleuren het resultaat waren van een persoonlijke “kleuring” door de fotograaf, in de stijl van bepaald werk van Ouka Leele waar ik de de laatste jaren in Spanje mee vertrouwd geraakt ben. Niets was echter minder waar : de foto – die later de eerste prijs won in de categorie Nature & Wildlife op de World Photographic Cup, een soort landencompetitie voor beroepsfotografen  – was een getrouwe weergave van het Hallerbos aan het eind van april, wanneer wilde boshyacinten de bosvloer paarsblauw kleuren. 

Ik besloot een kijkje te nemen op de website van het Hallerbos. Dat is een prachtsite, waar de liefhebbers ook wekelijks via een ingebed filmpje een beeld krijgen van de stand van de bloei van de lentebloemen, en meer specifiek van de wilde boshyacinten. In het begin van de bloeiperiode zijn de bloemen individueel op hun mooist, naar eind april toe krijgt het globaal tapijt vorm. Aangezien ik gepland had eind april in België te vertoeven, en omdat ik nog nooit voet gezet had in Hallerbos, hoewel ik aan de andere kant van de provincie, in vogelvlucht op misschien een 30 km, opgegroeid ben, wilde ik dus absoluut dit plaatje met eigen ogen kunnen observeren.


De website geeft ook praktische info over wandelingen in het bos, en suggereert zelfs een specifieke boshyacintenwandeling op een kaartje, aangezien die jammer genoeg ter plekke niet aangegeven is. Mijn ouders, kranige 80ers en ook nog nooit in Hallerbos geweest, hadden ook gehoord over de foto en wilden mee.  Op maandag, 27 april 2015 reden we dus naar het Hallerbos. Voor een maandag was er beslist veel volk in het Hallerbos, en hoewel we enkele Nederlandse nummerplaten zagen, zal de drukte wel niet helemaal verklaard kunnen worden door Koningendag in Nederland. Voor oudere mensen en mensen die slechter te been zijn is het zeker een aanbeveling tijdens de week te gaan, want tijdens het weekend zijn bepaalde toegangswegen afgesloten en moet er verder van het Achtdrevenpunt geparkeerd worden.


Het was een mooie dag en het zien van het boshyacintentapijt aan de voet van loofbomen met nieuw, frisgroen loof maakte het alleen maar mooier. We maakten een kleine wandeling die ongeveer overeen kwam met de Achtdrevenwandeling, op het centrale plateau en middenin boshyacintengebied, en genoten met volle (gezonde) teugen. Bij terugkeer naar de auto kwamen we nog kennissen tegen van het Leuvense die ook voor de eerste keer in Hallerbos kwamen, of hoe we dikwijls het mooie uit eigen streek niet kennen en verkiezen naar verre streken te reizen voor dergelijke schoonheid. En nu, door een mooie foto weten we wel beter!

No hay comentarios:

Publicar un comentario